Week 2, kruger - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Elke Doorn - WaarBenJij.nu Week 2, kruger - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Elke Doorn - WaarBenJij.nu

Week 2, kruger

Blijf op de hoogte en volg Elke

03 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Bloemfontein

Wederom sorry dat ik zolang niets van me heb laten horen. Wij hebben hier al bijna een week geen internet meer in het vrijwilligershuis. Hierom heb ik dus helaas nog niets kunnen schrijven.

We waren gebleven bij de dag voor kruger!

Dinsdag 17 april! Gefeliciteerd Lysanne!! Vandaag hebben we rustig aan gedaan. We kregen te horen dat de jonge tijgers dit weekend weg zouden gaan. Dus wij zijn veel bij de baby's gebleven. De rest van de dag was vrij rustig. We zouden de dag erna richting Krugerpark vertrekken met 5 vrijwilligers, Nikki en Lizette. Dus wij waren bezig met het inpakken van onze koffer voor dat weekend. Ik dacht dat het rond dezelfde temperaturen zou zijn. Dus ik pakte maar wat "warmere" kleding voor het geval dat 't koud zou zijn. We zijn na 't eten nog een keer wezen helpen met het voeren van de baby's omdat we de tijgers niet meer zouden zien. We zouden de volgende ochtend rond 6 uur vertrekken dus ben ik niet te laat gaan slapen.

5.40 de wekker is niet geweldig. Maar ik toch gewoon opgestaan want we gaan naar KRUGER:D Ik had alles de avond ervoor al ingepakt dus hoefde me alleen nog maar aan te kleden. We zouden rond 6 uur vertrekken, maar Nikki dacht dat 't 7 uur was. Dus uiteindelijk vertrokken er rond 6.45. Het zou een rit van ongeveer 8 a 9 uur zijn. Onderweg zijn we een aantal keer gestopt. Tijdens de rit hebben we ook een aantal films gekeken, muziek geluisterd en ik begonnen in mn nieuwe boek. The Ranger's Apprentice (De grijze jager) is een serie van 13 boeken die ik al een tijdje wil lezen. Het eerste boek bleek alleen maar 194 pagina's te zijn. Dus niet heel erg lang. Ik was er daarom al snel doorheen. Maar gelukkig heb ik er 13 dus ben nog wel even bezig. Tegen 5/6 uur waren we er dan eindelijk. We sliepen in een van de huizen van Lizette die ze daar heeft. Dit staat in het Marloth park wat recht naast het Kruger National Park is. Omdat het al te laat was om een bbq te starten hebben we die avond gewoon sanwiches gegeten. Er waren 2 kamer. Eentje op de begane grond met 4 slaapplekken en eentje op de eerste verdieping met 3 bedden. 1 meisje heeft hoogtevrees dus die zou sowieso beneden slapen. Haar vriend natuurlijk bij haar. Dan waren er 2 die sowieso eidere nacht eruit moesten voor het toilet, en aangezien de trap zo inmens steil was, was het geen succes voor hun om boven te slapen. Toen bleven alleen Hawk en ik over. Dus wij zijn maar boven gaan slapen. Omdat we er een lange dag op hadden zitten besloten we vrij snel te gaan slapen. Maar natuurlijk niet voordat er wat kaartspellen waren gespeeld.

Vandaag konden we een beetje uitslapen. We zouden om 9 uur ontbijten en daarna naar het hek van Krugerpark gaan zodat we de nachttour konden boeken. Hier heb ik direct kaarten gekocht voor iedereen die ik zou schrijven. Ik heb voor mezelf een leuke ketting gekocht met de kleuren van de vlag van Zuid-Afrika. En natuurlijk een Krugerpaspoort. Hier krijg je bij iedere stop een stempel in. Opzich wel grappig gedaan. Hierna zijn we naar een dorp wat vlak bij 't park lag gegaan om te ontbijten. Hierna zijn we nog even naar de winkels geweest. Hier heb ik ook nog eens 2 nieuwe jurken gekocht een een leuk shirt. We hebben echt zowat alle jurken gepast in die winkel. We hadden die dag verder niet zo veel gepland dus het was veel relaxen en lekker genieten van alle geluiden om ons heen. 's Avonds hebben we een kampvuur en een bbq gemaakt. Het wordt hier momenteel al vrij snel donker. Na het eten zijn we met de camera's gaan spelen. Omdat er zo veel sterren waren probeerde we die op de foto te zetten. Daarnaast zijn we met stokken in 't vuur woorden gaan maken. Resultaat komt nog op Facebook terecht. We zijn richting 10 uur gaan slapen omdat we de volgende ochtend al om 6 uur bij het hek van kruger wilde staan.

De wekker ging weer lekker vroeg. Maar dit keer maakte het ons helemaal niet uit want we gaan naar 't Kruger park!! We stonden om ongeveer 6.15/6.30 bij het hek maar hel;aas waren we niet de enige. Er stond een behoorlijke lange rij. We hebben in totaal 1.30/2 uur in de rij gestaan. Nog even snel koffie gehaald en toen eindelijk kruger park ingegaan. In het park lopen echt een paar duizend Impala's. Die zijn dan ook echt niet te missen. Als eerste zijn we naar de HippoPool geweest. Hier waren helaas niet veel nijlpaarden maar wel een moeder met een jong. Super schattig! Toen we terug naar de hoofdweg reden zagen we in de verte een neushoorn met haar jong. Ze hadden gezegd dat als je een neushoorn ziet je er absoluut een foto van moet maken, aangezien de kans bestaat dat je er misschien nooit meer eentje ziet omdat er zo veel op wordt gejaagd. Dus wij hebben een heel aantal foto's gemaakt. Onderweg nog een heel aantal impala's gezien. Na ongeveer 2 tot 3 uur rijden zijn we gestopt bij onze eerste stop genaamd Lower Sabie. Hier zijn we niet super lang geweest. Het was al weer behoorlijk warm buiten dat we liever in de auto zaten met de airco aan. Toen we wegreden ging we over een brug waar een aantal krokodillen waren. Helaas was er ook een dode nijlpaard die de krokodillen lekker aan het eten waren. Het is de natuur maar het is ook sneu om te zien. Het was paaszondag waardoor 't behoorlijk druk was in 't park. Dit had zowel voordelen als nadelen. Nadeel was dat 't overal behoorlijk druk was. Maar voordeel dat als er een groepj ergens stil stonden dat je er zeker van uit kon gaan dat er een dier te zien was. Zo zagen we in de verte een klein groepje olifanten. Na een tijdje rond te hebben gereden zagen we een olifant en een buffel vrij dicht bij de weg. De olifant kwam op een gegeven moment zo dicht bij dat er nog maar 3 meter tussen ons en de olifant zat. Dit was echt een unieke ervaring. Ik heb hier ook de meeste foto's van gemaakt. Onderweg kwamen we nog een aantal neushoorns tegen maar die waren jammer genoeg te ver om goede foto's van te maken. Toen stopte we bij het volgende punt genaamd Skukuza. Hier zouden we ook direct lunchen. 4 van ons wilde pizza, maar door problemen met de over zou dit 30 minuten per pizza zijn. Deze tijd hadden we helaas niet dus toen ging iedereen maar voor de sandwich. Dit duurde alsnog lang maar ze waren wel lekker. Omdat alles best wel lang duurde konden we niet te lang blijven. Wel heb ik een leuke souvenir voor karsten gekocht. Op onze weg terug kwamen we lang een groep olifanten waar een heel kleintje tussen liep van een aantal weekjes oud! Super lief!! Laten kwamen we nog een groep van 7 giraffen tegen. We moesten om 6 uur terug zijn bij het hek. Dit lukte ons helaas niet. We waren onderweg nog gestopt voor olifanten, neushoorns, een leeuw en we moesten langzaam rijden omdat er non stop vogels op de weg stonden. Tegen half 7 waren we terug bij 't begin. De guard zei dat we een ticket moesten betalen. Gelukkig was dit een grap. Alle werknemers daar kennen Lizette inmiddels waardoor ze niet super streng zijn. We waren rond 7 uur weer terug bij 't huis. Snel een vuur gemaakt om 't vlees te bakken. Dit duurt natuurlijk even dus we aten wat later dan gebruikelijk. Iedereen was behoorlijk gesloopt aan het einde van de dag dus besloten we lekker op tijd te gaan slapen!

We hadden de avond ervoor afgesproken dat iedereen lekker kon uitslapen en we niet voor 9 uur zouden beginnen met ’t ontbijt. Dit was voor de verandering wel een lekker. Dus ik werd richting 5 over 9 wakker. Lizette ging voor iedereen omeletten maken wat heerlijk was in de ochtend. Het was een maandag maar toch was er veel dicht door de public holiday. We zouden ’s avonds de nacht tour doen in het kruger. Overdag zijn we eerst even naar de lokale winkel;s in Marloth park geweest. Hier hadden 2 van ons een beachball gekocht. Na de winkels zouden we naar de quadbikes gaan. Hier kon je voor R300 (20€) een uur met rijden met de bikes. Dit was echt super tof. Is wel even anders dan die op de boederij in Culemborg. Na ongeveer 20 minuten rijden kwamen we op een open plek waar we een beetje konden spelen. Een van ons vond het nogal spannend dus die bleef bij Lizette op de open plek terwijl de rest mee mocht naar een wat ruiger pad. Ik reed achteraan wat ik niet zo heel erg vond. Maar na enige tijd was ik de groep een beetje kwijt. Dit was wat minder handig. Maarja, het is een lang pad met bochten. Dus uiteindelijk zal ik ze wel terug vinden! We moesten op een gegeven moment door een groep plas water heen. Helaas hield mijn bike er net voor die plas mee op. Ik kon nog net Hakon roepen die vervolgens de begeleider is gaan halen. Er was wat los gegaan toen ik over de hobbels reed waardoor die afsloeg en niet meer wilde starten. Maar gelukkig kon die het daar maken en deed mijne het weer! Toen we weer verder gingen rijden wilde de begeleider toch dat ik achter hem aan reed voor t geval dat. We ging weer over wat lastigere wegen wat ontzettend leuk is om te doen. Ik dacht eerst dat door de water plassen rijden leuk zou zijn. Dit is het dus niet. Doordat de zon er non-stop op staat zijn die waterplassen gloeiend heet! Dus ik heb toen ook direct mijn onderbeen een beetje verbrand. Toen we dieper het bos in gingen een door een kleine rivier moesten was het water koeler omdat er geen zon op staat. Dus dit was een prettige verandering. Na ongeveer een uur kwamen we weer terug bij het begin. Door al het opstuivende zand waren we allemaal behoorlijk smerig! Dus na het quadbikes zijn we naar het zwembad toe gegaan! Het water was in het begin een beetje koud maar achteraf heerlijk! De beachball heeft het ongeveer 10 minuten volgehouden omdat er overal kleine doornen liggen en de bal die niet zo leuk vind. Nikki wilde van ons 4e een foto maken dat we het water in sprongen. Dit heeft eventjes geduurd voordat we de goede hadden maar het is uiteindelijk gelukt! Na het zwembad zijn we weer terug gegaan naar het huis. Hier even lekker gedouched en toen al weer begonnen met de bbq. Omdat we op tijd bij de nacht tour moesten zijn aten we vrij vroeg. Willem, de man van Lizette, was er ook dus die ook lekker meegegeten. We vertrokken rond kwart over 7 richting het kruger park. We moesten om kwart voor 8 verzamelen om te worden opgepikt. We hadden een super aardige gids genaamd Excellent. Je ziet veel van die aparte namen hier voorbij komen. We vertrokken uiteindelijk rond kwart over 8 het park in. In de bus zaten in totaal 3 zaklampen. Deze gaven behoorlijk wat licht wat er voor zorgde dat je de ogen van de dieren duidelijk kon zien. We zagen verschillende dieren onderweg maar helaas hebben we geen katachtige gezien. Wel hebben we in de verte een hyena gezien en we hebben een jakhals gehoord maar niet gezien. Voor de rest zagen we nog wat nijlpaarden, olifanten, neushoorns en nog veel meer impala’s. Het was behoorlijk fris onderweg omdat het een open auto was. Gelukkig waren ze hier op ingespeeld en waren er dekens waar je lekker onder kon kruipen. De rit zou ongeveer 2 uur duren, uiteindelijk hebben we er 2,5 uur over gedaan omdat de gids echt op zoek was naar katachtige. Maar helaas. Toen zijn we terug gegaan richting het huis en weer op tijd gaan slapen, want we zouden die ochtend erna weer vroeg vertrekken om terug te gaan naar Bloemfontein.

Lizette had behoorlijk slim gedaan. Ze zei dat we om half 7 zouden vertrekken terwijl ze uiterlijk 7 uur wilde vertrekken. Dit zorgde ervoor dat iedereen richting kwart voor 7 klaar stond en we dus iets eerder vertrokken. Onderweg zou Nikki 2 mensen interviewen voor de positie van vrijwilliger begeleider. Dit zou iets voorbij Johannesburg zijn waardoor we eerst nog zeker een uur over 4 a 5 moesten rijden. We hebben eigenlijk hetzelfde gedaan als op de heen weg. Beetje lezen, muziek luisteren en film gekeken. De rest van de reis was niet heel veel boeiends. We hebben veel geluisterd naar muziek van de jeugd van Nikki en Lise. Dit was dus eind ’70 begin ’80. Hebben ook gigantisch gelachen om de muziekclips die bij bepaalde nummers horen. Tegen 7 uur waren we terug bij Zanchieta. Toen hebben we ook direct de 7 nieuwe vrijwilligers ontmoet. Weer ontzettend leuke mensen waarvan er 6 al weer vertrekken na 2 weken en 1tje voor 4 weken blijft. We waren weer behoorlijk gesloopt na een dag reizen en gingen daarom niet te laat slapen want de volgende ochtend was weer gewoon een werkdag.

• 03 Mei 2014 - 21:58

Miljabakker:

Lieve Elke, Weer een prachtig verhaal. Je kunt van je verhalen een boek schrijven.leuk hoor.je vriendje is van middag gearriveerd hier en ik zal goed Voor hem zorgen.liefs Milja

• 03 Mei 2014 - 21:59

Monique:

Hoi lieverd,
    Weer een heerlijk verslag. Alweer bijna 4 weken daar en al zoveel meegemaakt. Succes de komende weken en tot het volgende verslag.
    xxx mama

• 05 Mei 2014 - 22:53

Ronald En Ingrid:

Hoi Elke,

Super gaaf allemaal. Het lijkt me echt bijzonder om zo dicht bij de dieren te kunne komen. En je krijgt blijkbaar ook nog veel van het land te zien. Echt een leuke ervaring voor jou. Hee veel plezier de komende weken.

Groetjes Ronald en Ingrid